Terug
Onderwijs en werk

Online lesgeven kent uitdagingen. Een open blik maakt ons veerkrachtig.

Delen via

“Ik begon als 20 jarige leerkracht voor de klas. Met heel veel idealisme. Toen werd mij al verteld: je wilt heel veel, soms moet je een stapje terug doen. Nu heb ik meer levenservaring. Wat bleef… mijn keuze te werken op een multiculturele school. Dat vind ik mooi: verschillen tussen mensen, religies, verschillen in communicatie, open kijken. Een brug slaan tussen culturen. Ik zag dat sommige kinderen tussen wal en schip vallen. Mijn schoolleider gaf de ruimte om het anders te gaan doen. Nu benader ik álle lessen eerst altijd vanuit de praktijk. Als ik kinderen wil leren hoe je een staafdiagram leest, vraag ik iedereen naar de favoriete huisdieren: een konijn, hond, poes. En dáárvan maken we met blokjes een staafdiagram. Als je het ziet ontstaan, begrijp je het beter.”

“Door corona zien we veel veerkracht bij leerkrachten, leerlingen én ouders. Onderwijs werd volledig omgegooid naar digitaal. Wat ik ervan geleerd heb, is dat niet iedereen zélf aangeeft: ik baal ervan, maar het lukt niet. Die kwetsbaarheid kwam duidelijk naar voren. Ik hoop dat we die behouden. En dat we naar de toekomst ook veerkracht gebruiken in  omgaan met tegenslagen.”

Daisy is een bijzondere juf, ze werd leraar van het jaar en kwam internationaal bij de beste tien leerkrachten ter wereld. “Kinderen hebben mij daarvoor genomineerd. Waarom? Door kinderen eigen verantwoordelijkheid te geven, nemen ze zelf beslissingen. Dat is prachtig. Ik stel graag open vragen. Zo stimuleer ik kinderen zelf na te denken én groeit hun vertrouwen. Ik ben áltijd bezig om onderwijs te verbeteren. Mijn lessen zijn nu anders dan een maand geleden en al helemaal anders dan een jaar geleden…”

Daisy Mertens, leerkracht

Wat is jouw idee? Wat vindt Nederland?