Terug
Geluk en ontspanning

Ik wil horen, zien, voelen, ruiken. Muziek ervaar je het beste live.

Ik was op weg naar Amerika toen de president sluiting van de grenzen aankondigde. Eenmaal daar… totale paniek… de supermarkten waren in één dag leeg. Daardoor wist ik meteen: corona  is serieus! We wilden zo snel mogelijk terug naar huis, het lukte dagen achtereen niet om een retourticket te bemachtigen. Toen zijn we met onze tassen naar het vliegveld gegaan. Zo konden we last minute een stoel krijgen. Terug in Nederland begon op 12 maart de intelligente lockdown.

Live festival
Eurosonic Noorderslag (ESNS) is hét non-profit showcase festival en dé conferentie voor en over Europese popmuziek in Groningen. Onze missie is het stimuleren van de circulatie van Europese muziek. ESNS bestaat 35 jaar en vindt plaats in januari. We werkten ruim zeven maanden voor niets aan voorbereiding van het live festival in januari 2021. Er was een soort routekaart, de autoriteiten gaven aan dat vanaf september 2020 weer live evenementen mogelijk waren. Dat liep heel anders.

Onszelf opnieuw uitvinden
In november besloten we uiteindelijk; we gaan de conferentie en het festival helemaal digitaal doen. Gelukkig hebben we een enorme strijdlust, flexibiliteit en overlevingsdrang in onze organisatie. We transformeerden van evenementenorganisator naar mediabedrijf, we hebben ons evenement helemaal opnieuw moeten uitvinden. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om met honderden artiesten, honderden panelleden en honderden medewerkers toch op een veilige manier samen te werken.

Een zegen
Directeuren, programmeurs, producenten en marketeers van festivals, podia en clubs zijn onze bezoekers. Maandenlang was er geen enkel evenement geweest, de meeste bedrijven uit de sector waren druk met het hoofd boven water houden. Mensen hadden behoefte aan elkaar, aan inspiratie en om weer nieuwe muziek te ontdekken. Achteraf gezien is het besluit helemaal digitaal te gaan een zegen geweest, we stopten daardoor met analoog denken als uitgangspunt voor ons format te nemen.

Een volledig digitaal festival
We begonnen dus opnieuw met een blanco canvas en zijn dat vanuit de kansen die digitaal biedt gaan invullen. Het digitale format van ESNS 2021 bleek een schot in de roos. Het bereik was véél groter dan anders. En de bezoekers bleken ook nog eens enorm actief. Ze waren haast zonder uitzonderingen meerdere dagen bij een groot aantal panels aanwezig. Er was stevige interactie via de chat en de meeste panels trokken honderden bezoekers waar normaal de zaal bij 100 man echt wel vol zit. We faciliteerde het netwerken met een chat carrousel. Als je hierin stapte werd je om de paar minuten aan nieuw persoon voorgesteld in een 1 op 1 gesprek. Deze is meer dan 10.000 keer gebruikt en zo zijn dus tussen meer dan 20.000 mensen nieuwe contacten ontstaan en hebben mensen hun netwerk uit kunnen breiden.

Een groter bereik
Circulatie van Europese muziek stimuleren en artiesten platform bieden, is wat we doen. Het digitale showcasefestival is enorm goed bezocht, zelfs door een veelvoud aan mensen dan we normaal trekken. Deze bezoekers kwamen uit de hele wereld en hebben, anders bij een live editie, ook veel meer acts kunnen zien. Dat is echt de winst van deze editie. Sinds het festival is al deze content ook nog on demand te bekijken en we zien dat een flink aantal artiesten en enorm bereik hebben gekregen en ‘zijn gaan vliegen’.

Een carrière boost in deze lastige tijd
Artiesten hebben het ongelofelijk zwaar door corona. Er is geen markt en geen vangnet voor hen. Ik besef dat een optreden op ESNS in de meeste gevallen nu niet direct tot optredens heeft kunnen leiden omdat de meest landen nog op slot zitten. Maar we krijgen wel terug dat we een waardevolle bijdrage hebben kunnen leveren aan hun carrière. En daar doen we het voor. Hopelijk voor iedereen in de sector veranderden de omstandigheden snel.

Muziek moet je live ervaren
We verlangen met heel ons hart weer naar een live editie. Ik wil horen, zien, voelen, ruiken. Wij zijn een evenement voor en door de live sector. Muziek ervaar je het beste live. Voor komend jaar staat dat ook weer voorop. Wij nemen de successen van dit jaar mee de toekomst in. Ik weet nu al dat we in 2022 in de combinatie van live met online elementen een nog sterker en effectiever evenement neer kunnen zetten dan ooit tevoren.

Dago Houben, algemeen directeur van Eurosonic Noorderslag. 

Wat is jouw idee? Wat vindt Nederland?